Webwinkel Stengo komt met een nieuw merk op de site. Het merk betreft Wharfedale, een Fabrikant uit het Verenigd Koninkrijk dat zich vanaf 2008 volledig heeft gefocust op het produceren en verkopen van audioapparatuur. Voorheen produceerde Wharfedale ook televisies, dvd-spelers, settopboxen en hifi-spelers, maar dat is vanaf 2008 niet meer aan de orde. Stengo mag nu met trots vermelden dat zij het merk mogen verkopen vanaf hun webwinkel.
Het ontstaan van Wharfedale
Wharfedale, begonnen als Wharfedale Wireless Works, is opgericht in 1932. Het werd een van de grotere fabrikanten van de audio-sector van Groot-Brittannië, de focus van de fabrikant lag voornamelijk bij het produceren van hoge kwaliteit luidsprekers. Tot op het heden is Wharfedale daar nog steeds vol op mee bezig.
Door de jaren heen heeft Wharfedale een legendarische positie bereikt binnen de Hi-Fi industrie. Zo zijn er al verschillende series van Wharfedale die erg bekend zijn onder de Hi-Fi liefhebbers, waaronder de Wharfedale diamond serie, Wharfedale evo serie en de Wharfedale linton series. Het merk staat bekend om de goeie kwaliteit in combinatie met een uniek design.
De naam Wharfedale
Waar heeft het merk dan zijn naam vandaan? Dat is allemaal ontstaan in de vroege jaren 30 toen een Brit genaamd Gilbert Briggs zijn allereerste luidsprekertje maakte in zijn kelder. Deze man woonde in een plaatsje genaamd Ilkley in Yorkshire. Dit dorpje lag in een dal van de rivier de “Wharfe”. Zo kan je verder wel zelf invullen hoe de naam “Wharfedale” tot stand is gekomen.
Wharfedale door de jaren heen
In 1933 bedacht de zelfde man, Gilbert Briggs, een fabriek opgezet om zijn nieuwe luidsprekeraandrijving te bouwen. De vraag naar zijn producten groeide al snel, waardoor de fabriek vele late nachten door moest brengen. Het zelfde jaar nog deed Gilbert Briggs mee aan de jaarlijkse wedstrijd van de Bradford Radio Society. Bij deze wedstrijd werd hij eerste en tweede. Hiermee heeft het bedrijfje zijn eerste grote order verdient. Het bedrijfje, dat toen nog Wharfedale Wireless Works heette, was vanaf toen niet meer zo klein met een productie van 9000 eenheden per jaar. Helaas brak de Tweede Wereldoorlog uit, waardoor dit drastisch terug viel.
In 1945 ontwikkelde zich een trend in Amerika om te zoeken naar steeds betere muziekreproductie. Dit was ideaal voor Wharfedale, omdat zij precies konden voldoen aan de groeiende vraag naar luidsprekers met een hoge kwaliteit. In die tijd werd ook het prototype van de moderne luidspreker ontworpen. Het exemplaar zou er vreemd uitzien voor die tijd. Het bestond uit een tweeter van 10 inch en een crossover die getild zou moeten worden door twee volgroeide mannen. Maar toch werd het de norm van de gehele industrie.
1962 was een jaar waar Wharfedale twee grote doorbraken kende. Hierin werden namelijk de eerste luidsprekers ooit me keramische magneten gelanceerd. Daarnaast maakte Wharfedale de stap om over te gaan op de productie van elektronica zoals tuners, versterkers en ook draaitafels.
Gedurende de jaren 60/70 speelde mode een grote rol. Zo ook de mode voor hi-fi-design. Daardoor werd het design van de apparatuur een belangrijk punt. Door het unieke design van Wharfedale was dit een gouden tijd voor hun. De vraag naar Wharfedale producten bleef in een steeds sneller tempo groeien. Daarom werd er ook in 1967 besloten om een nieuwe fabriek te ontwikkelen die efficiënter te werk ging. Dit was een grote stap voor Warfedale, Voorheen hadden ze namelijk nog niet zo een grote fabriek gehad.
In de jaren 80 werden er investeringen gedaan om producten te ontwikkelen. Dit leidde tot de ontwikkeling van Laser Holography processen. Door deze stap ging de industrie weer een stap vooruit en werd het begrip van de fysica van de luidsprekertechnologie een stuk beter. Deze nieuwe instrumenten werden door hifiproducenten geïntroduceerd in de studie materiaalkunde. Naarmate de beweging van diafragma’s nauwkeuriger kon worden geanalyseerd, konden materialen ontwikkeld worden die beter aan de eisen van een luidspreker voldeden.
In de jaren 90 werd Wharfedale verkocht aan grep met meerdere bedrijven genaamd ‘Verity Group PLC’. Deze groep was ook eigenaar van andere grote merken van de hi-fi industrie namelijk Leak en Quad. Samen met deze drie beroemde merken domineerde zij de hi-fi-markt.
Na een tijdje werd Wharfedale onafhankelijk. Vanaf het jaar 2000 lanceerde ze een nieuwe series die tot het heden nog steeds lopen. Zo begon Wharfedale met de Diamond 8-serie om een paar jaar later de Diamond 9-serie te lanceren. Over de jaren heen won de Diamond serie prijs na prijs. Dit maakt deze luidspreker de belangrijkste van hun tijd en vandaag de dag zijn ze een waardig product waarmee ze meer dan 75 jaar uitstekende prestaties op het gebied van audio kunnen vieren. Naast de Diamond serie is ook de Wharfedale Linton serie een erg populair.
Zoals je kan lezen heeft Wharfedale door de jaren heen veel meegemaakt om op de positie te komen waar ze zich n u bevinden. Over de jaren heen heeft Wharfedale hun assortiment aardig verbreed. Met trots kan Stengo vermelden dat zij nu ook het merk Wharfedale kan aankondigen op hun webshop. Op de site een breed assortiment te vinden waaronder boekenplankspeakers, zuilspeakers, centerspeakers, subwoofers en ook stands. Dus voor het vinden van de perfecte hi-fi-installatie bij jou thuis is Stengo nu dé plek.